Nick & Priscilla in Azië

De sporen die de Nederlanders hebben nagelaten

Na het ontbijtje zijn we 'Town Square' opgelopen. Hier staat het Stadhuys dat in 1650-1660 werd gebouwd door de Nederlanders als hoofdkwartier. Tegenwoordig is het een museum, wat wij uiteraard bezocht hebben. Hier konden we zien dat Melaka in 1511 in de handen van de Portugezen viel en daarna in 1641 in Nederlandse handen. In 1795 kwam het in Britse handen.

De Nederlanders hebben hun sporen goed nagelaten. Zo kwamen we verschillende Nederlandse namen tegen, zo ook Dennis de Witt in een oud krantenknipsel. In Christ Church, gebouwd in 1753 door de Nederlanders, liggen verschillende Nederlandse grafstenen. De kerk heeft dezelfde rode kleur als het Stadhuys en the Clock Tower. Ook in de oude kerk St. Paul(us)'s Church boven op St. Paul's Hill staan immense grafstenen van Nederlanders uit de 17e eeuw. Op de Nederlandse begraafplaats liggen ook 17e eeuwse Nederlanders begraven. Slechts 5 van de 38 zijn Nederlandse graven, de overige zijn van Britten.

Vlakbij ons hotel staat de Gyro Tower, waarmee je een panorama view hebt over Melaka. Dit hebben we natuurlijk ook even gedaan.

Later zijn we weer bij Harpers in Chinatown gaan eten. We zagen nog een paar grote hagedissen (net kleine krokodillen) in de rivier langs zwemmen, het zijn een soort varanen. Je moet er niet door gebeten worden, want de bacterien in hun bek zijn dodelijk.

Na de lunch het Maritiem Museum bezocht, dat gevestigd is in een schip. Niet heel bijzonder naar onze mening. Toen nog even opgezocht hoe we in Gemas konden komen, waar we op moeten stappen op de trein naar Kota Bharu, helemaal in het noorden bij de grens tussen Thailand en Maleisie. Van Zuid-West naar Noord-Oost. De treinreis over de Jungle Railway zal ongeveer 9 uur gaan duren.

'S avonds hebben we weer heerlijk gegeten in China Town op een knus binnenpleintje. Na het dessert zijn we nog even de Jonker Walk Night Market opgeweest. Deze drukbezochte markt in de Jonkerstraat vindt elk weekend plaats. Dus we hadden geluk!

Daarna tas inpakken en naar bed. Morgen (9 juli) moeten we weer heel vroeg op om de trein te kunnen halen!